0
(0)

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ چیست

ارزیابی موفقیت بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی شامل اقداماتی برای انتشار سریع پیام تبلیغاتی به دیگران است که سبب افزایش آگاهی از برند به سرعت بیشتری نسبت به سایر روش های بازاریابی می‌شود اما محتوای پیام تبلیغاتی تاثیر زیادی در ویروسی شدن یا وایرال شدن دارد .
در بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ (Viral Marketing) انتقال پیام یک کسب و کار توسط مخاطبان انجام می شود و محتوای تبلیغاتی شما همانند ویروس در فضا پخش می شود . می توان گفت پایه بازاریابی ویروسی از طریق بازاریابی دهان به دهان است اما امروزه ، بهترین روش بازاریابی ویروسی ، از طریق اینترنت است که با ایجاد پایگاه داده می توان داده های تبلیغاتی را منتشر کرد . محتوای ویروسی در بازاریابی ویروسی می‌تواند یک مقاله ، توئیت ، آهنگ یا موارد دیگر باشد اما محتوای ویروسی باید افراد را تشویق کند تا آن را به اشتراک بگذارند . هر چه تعداد افرادی که پیام ویروسی شما را دریافت می‌ کنند بیش‌ تر باشد ، محتوای شما بهتر پخش شده و تاثیر بیشتری دارد .

ویژگی های اصلی کمپین بازاریابی ویروسی موفق

برای موفقیت در بازاریابی ویروسی باید محتوایی جذاب برای کاربران اینترنت و شبکه‌ های اجتماعی تولید کنید تا با دوستان خود به اشتراک بگذارند اما مهم ‌ترین ویژگی وایرال مارکتینگ شامل موارد زیر است :
ارائه خدمات یا محصولات با ارزش و کاربردی در بازاریابی ویروسی
یکی از قدرتمندترین کلمات در بازاریابی کلمه «رایگان» است که تاثیر زیادی دارد . معمولا کمپین‌ های بازاریابی ویروسی خدمات و محصولات ارزشمند خود را برای جذب مخاطب و وایرال شدن به صورت رایگان به کاربران ارائه می کنند اما ارائه بخشی از خدمات شما به صورت رایگان برای درگیر کردن ذهن مخاطبان کافی است تا برای خرید محصول یا خدمات شما اقدام کنند و یا با انتشار محتوای شما برای کاربرانی که نیاز دارند برای شما بازاریابی و جذب مخاطب کنند تا سبب افزایش فروش شما شود .

انتشار سریع محتوای ویروسی

محتوای ویروسی زمانی که شرایط انتقال داشته باشد به سرعت منتشر می شود و بهترین بستر برای انتشار محتوای ویروسی اینترنت است . محتوای ویروسی بدون هزینه در اینترنت و شبکه‌ های اجتماعی منتشر می شود و برندسازی شما انجام می شود بنابراین با تولید محتوایی جذاب و کاربردی برای مخاطب هدف انتشار محتوای خود را برای سایرین امکان پذیر کنید .
تولید محتوای جذاب بر اساس نیاز کاربران هدف در بازاریابی ویروسی
برای موفقیت در کمپین‌ بازاریابی ویروسی باید بر اساس نیاز اکثر کاربران هدف خود تولید محتوا کنید تا زمینه ساز اشتراک گذاری محتوای شما شود .

انتشار محتوای ویروسی در شبکه ‌های اجتماعی

بسته به جایگاه افراد در جامعه ، شبکه ارتباطی آن ها گسترده می شود و ممکن است افراد با صدها هزار نفر در روز به صورت اینترنتی تعامل داشته باشند و دایرۀ ارتباطی خود را گسترش ‌دهند بنابراین یک بازاریابی ویروسی زمانی موفق می شود که از قدرت ارتباطات شبکه ‌های انسانی استفاده کند و توسط افرادی که در شبکه ‌های اجتماعی فعالیت زیادی دارند محتوای خود را پخش کند تا نرخ اشتراک ‌گذاری محتوا افزایش یابد .

ویژگی محتوای ویروسی

اینترنت امکان ویروسی شدن و وایرال شدن محتوای یک کمپین تبلیغاتی را فراهم می‌ کند و یک برند به سرعت معروف می شود و محتوای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید اما هر محتوایی ویروسی نیست یک محتوای ویروسی شامل ویژگی های زیر است :
کیفیت بالای محتوا و جذاب بودن محتوا برای مخاطبان هدف
محتوایی ارزشمند و کاربردی برای اشتراک‌گذاری با دوستان و خانواده
محتوایی جذاب و خلاقانه باشد برای جذب مخاطب
با تولید محتوایی جذاب و کاربردی می توانید در بازاریابی ویروسی موفق شوید .

روش انتشار محتوای ویروسی

برای موفقیت در وایرال مارکتینگ و ویروسی کردن محتوا ، باید پیام تبلیغاتی یا محتوای خود را به درستی توسط افراد تاثیرگذار در شبکه اجتماعی یا فضایی مناسب که کاربران هدف در آن هستند پخش کنید .
برای انتقال پیام می توانید از متخصصین بازار، افراد تاثیرگذار و فروشندگان کمک بگیرید تا پیام شما را در بازار یا شبکه های اجتماعی منتشر کنند و محتوای شما را بین مخاطبان هدف توزیع کنند . اما همانطور که گفتیم پیام های شما باید به اندازه کافی جذاب و جالب باشند تا در وایرال مارکتینگ موفق شوید در واقع با تولید محتوایی جذاب ، کاربردی و منحصر به فرد بر اساس نیاز مخاطبان هدف می توانید پیام رسان ها را برای اشتراک محتوای خود متقاعد کنید . برای انتقال محتوای ویروسی می توانید از روش بازاریابی دهان به دهان ، ایمیل مارکتینگ ، شبکه های اجتماعی ، کمپین های تبلیغاتی اینترنتی و…. استفاده کنید .

کاربرد وایرال مارکتینگ

از کجا بدانیم محتوای ما ویروسی شده است ؟
وایرال مارکتینگ روشی کم هزینه برای بازاریابی است که بازدهی بالایی دارد و برای کسب و کارهای کوچک یا استارتاپ ها و کسب و کارهای بزرگ مناسب است . اگر محتوایی خلاقانه و جذاب و کاربردی تولید کنید به سرعت منتشر می شود و کمپین ویروسی شما موفق می شود . ویروسی بودن یک کمپین تبلیغاتی سبب تسریع ‌انتقال پیام نسبت به پیام‌ های بازرگانی ، تریلر ، پوستر و سایر روش های بازاریابی سنتی می شود .
بیشتر بخوانید : تبلیغات CPM در دیجیتال مارکتینگ چیست

ارزیابی موفقیت بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی عملکردی مشتری ‌محور است که با شناسایی مخاطبان هدف فعالیت خود را آغاز می کند بنابراین با تحلیل رفتار مخاطبان هدف می توانید در بازاریابی ویروسی موفق شوید اما بازاریابی ویروسی ، یک فرآیند تعاملی و مستمر است که نباید بدون برنامه اجرا شود .

حلقۀ بازاریابی ویروسی

محتوای تبلیغات ویروسی باید جذاب و منحصربه فرد باشد و برای کاربران ارزشمند باشد تا به اشتراک‌ گذاشته شود سپس محتوای خود را در اینترنت و شبکه‌ های اجتماعی منتشر کنید تا مخاطبان محتوای شما را مشاهده کنند و جذب شوند و در نهایت آن را به اشتراک‌ بگذارند . در این مرحله محتوای شما ویروسی شده و هزاران و میلیون ‌ها بار منتشر می شود در نتیجه کسب و کار شما رونق پیدا می کند.

از کجا بدانیم محتوای ما ویروسی شده است ؟

نباید انتظار داشته باشید هر محتوایی که تولید می ‌کنید ویروسی شود اما تولید محتوای با کیفیت و خلاقانه و منحصربفرد برای جذب کاربران موثر است و سبب انتشار محتوای شما می شود شما باید به صورت مستمر محتوایی جذاب تولید کنید و در محیط و زمانی درست منتشر کنید تا نتیجه بگیرید .

ارزیابی موفقیت بازاریابی ویروسی

سنجش میزان موفقیت بازاریابی ویروسی بر اساس شاخص‌ های منحصر به فردی انجام می شود یکی از ضعف ‌های بازاریابی ویروسی ، ارزیابی دقیق نتایج است .  بازخورد فعالیت‌ های ویروسی بر اساس تعداد بازدید ، کلیک و یا تعداد به اشتراک‌ گذاری در شبکه‌های اجتماعی بررسی می شود اما تعیین  میزان موفقیت بازاریابی ویروسی و میزان افزایش فروش کار ساده ‌ای نیست.

بیشتر بخوانید : بازاریابی و تبلیغات ۳۶۰ درجه در دیجیتال مارکتینگ چیست

چقدر این مطلب رو دوست داشتید؟

Average rating 0 / 5. Vote count: 0