0
(0)

سرور چیست ؟

سرور می تواند، قطعه‌ای سخت‌افزار (مانند DNS ) یا برنامه نرم افزاری (مانند نرم افزار حسابداری) باشد که عملکردی برای برنامه‌ها یا دستگاه‌های دیگر به نام «کلاینت» فراهم می‌کند.

به این نوع معماری سرور مدل (کلاینت-سرور) گفته می شود.   سرورها می توانند عملکردهای مختلفی را ارائه دهند که اغلب به آنها “سرویس” گفته می شود، مانند به اشتراک گذاری داده ها یا منابع بین چندین مشتری، یا انجام محاسبات برای یک کلاینت. یک سرور واحد می تواند به چندین مشتری سرویس دهد و یک کلاینت می تواند از چندین سرور استفاده کند. یک فرآیند مشتری ممکن است در یک دستگاه اجرا شود یا ممکن است از طریق یک شبکه به یک سرور در دستگاه دیگری متصل شود. یک سرور بر اساس عملکرد خود می تواند متفاوت باشد مانند : سرورهای پایگاه داده، سرورهای فایل، سرورهای پست الکترونیکی، سرورهای چاپ، سرورهای وب، سرورهای بازی، و سرورهای برنامه.هر سیستم در صورت اشتراک منابع خود در یک شبکه کامپیوتری می تواند بعنوان یک سرور در در نظر گرفته شود. سرور ها با روش ساده درخواست و پاسخ کار می کنند. سیستم های سرویس گیرنده-سرور ، معمولاً توسط مدل درخواست-پاسخ پیاده سازی می شوند: یک مشتری درخواستی را به سرور ارسال می کند که برخی از عملکردها را انجام می دهد و پاسخی را به مشتری ارسال می کند، معمولاً با یک نتیجه یا تأیید. . تعیین یک کامپیوتر به عنوان “سرور از نظر سخت افزاری ” به این معنی است که کامپیوتر تهیه شده از نظر سخت افزاری قابلیت اجرای دستورات را بعنوان سرور دارا می باشد و استفاده از آن بعنوان سرور بر روی شبکه تخصصی است. این اغلب به این معنی است که این کامپیوترها قدرتمندتر و قابل اعتمادتر از کامپیوترهای شخصی استاندارد می باشد.به همین دلیل قابلیت اجرای عملیات های بزرگ محاسباتی بر روی این کامپیوتر ها امکان پذیر می باشد. همچنین اکثر سرور ها از اجزای نسبتاً ساده و قابل تعویض تشکیل شده اند. 

تاریخچه سرور های HP

ProLiant نام تجاری کامپیوترهای سرور می باشد که در ابتدا توسط شرکت Compaq توسعه و به بازار عرضه شد و در حال حاضر توسط Hewlett Packard Enterprise به بازار عرضه می شود. پس از ادغام شرکت Compaq با شرکت  Hewlett-Packard (HP)، شرکت HP نام تجاری NetServer خود را به نفع نام تجاری ProLiant کنار گذاشت .سیستم های HP ProLiant بازار سرور x86 را از نظر واحدها و درآمد در سه ماهه اول 2010 رهبری کردند. سرورهای HP ProLiant بسیاری از ویژگی های سرور پیشرفته مانند منابع تغذیه اضافی، مدیریت خارج از باند با iLO یا Lights-out 100، اجزای Hot-swap و تا سیستم های 8 سوکت را ارائه می دهند.

۵ مزیت سرور های HP براساس کارکرد آن ها

۱. عملکرد عالی

سرورهای HP توسط کارشناسان فناوری اطلاعات پیکربندی شده اند تا عملکردی استثنایی به شما ارائه دهند. همچنین HP خدمات پشتیبانی مشتری خوبی را برای هر نوع مشکلی به مشتریان خود ارائه می‌دهد. سرور اچ پی در چندین نسل خود دگرگون شده و با تغییر زمان بهبود یافته است. بنابراین اگر به دنبال ایجاد یک مرکز داده جدید برای تجارت خود هستید، خرید سرور HP بهترین معامله برای تجارت شما است. بهترین عملکرد را از نظر قابلیت اطمینان و سازگاری ارائه می‌دهد.

۲. مقیاس پذیری

سرورها به طور خاص برای چندین رایانه برای اتصال و دسترسی به منابع طراحی شده اند. رایانه‌های شخصی استاندارد در این زمینه بسیار محدودتر هستند، بنابراین با افزایش نیازهای شما نمی‌توان آن‌ها را افزایش داد. در صورت تهیه سرورهای hp به راحتی میتوانید تجهیزات و تکنولوژی مورد نیاز خود را روی سرور پیاده سازی نموده و به راحتی نیازهای خود را برطرف نمایید.

۳. قابلیت اطمینان

سرورها با اجزای درجه بالاتر نسبت به رایانه‌های شخصی معمولی ساخته می‌شوند، به این معنی که قابل اعتمادتر هستند. علاوه بر این، اکثر سرورها دارای افزونگی داخلی هستند تا به جلوگیری از خرابی حتی در صورت خرابی یک قسمت کمک کنند. سرور‌های hp نیز در این زمینه بسیار عالی عملکرده و بهترین عملکرد را در رده خود دارا هستند.

۴. ظرفیت ذخیره‌سازی داده‌ها

سرورها معمولاً ظرفیت ذخیره سازی بالاتری نسبت به سایر سیستم‌های خانگی دارند زیرا می‌توان چندین دیسک را در آنها قرار داد. همه این دیسک‌ها را می‌توان به گونه ای پیکربندی کرد که برای کاربر شبیه یک دیسک واحد به نظر برسد و محافظت در برابر خرابی دیسک‌های منفرد توسط فناوری به نام RAID ارائه می‌شود. فناوری RAID داده‌های یکسانی را در چندین دیسک ذخیره می‌کند و می‌تواند دیسک‌های جداگانه را در صورت خرابی بازسازی کند. سرور‌های hp نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

۵. سرعت بالاتر

سرور Hp ظرفیت محاسبه دو برابر در هر وات را فراهم می‌کند و هزینه آن نیز پایین است. همچنین، عملکرد در سرورهای hp نیز بسیار خوب است زیرا تا 4 برابر عملکرد و انتقال داده سریع‌تر را ارائه می‌دهد.

انواع مدل های سرور Hp از لحاظ فیزیکی

1- (ML) Modular Line

مدل های ایستاده سرور ML مبتنی بر برج هستند. هدف آنها حداکثر توسعه پذیری است.

سرورهای HP ProLiant ML برای دفاتر راه دور و شعبه‌هایی که نیاز به شبکه، فایل و چاپ و دسترسی به اینترنت مشترک و همچنین فضای ذخیره سازی داخلی فراوان دارند، بهترین هستند. سرورهای ارائه شده عبارتند از سرورهای ML110 G6، NEW ML110 G7، ML150 G6، ML330 G6، ML350 G6، ML370 G6 و ML310 G5p.

2- Density Line(DL)

مدل های خط چگالی سرور DL مبتنی بر رک هستند. هدف آنها تعادل بین چگالی و قدرت محاسباتی است.

سرورهای DL برای مشاغلی که به ایمیل، شبکه، مجازی سازی و پیام رسانی نیاز دارند، بهترین کارایی را دارند. آنها کیفیت خوبی از قدرت محاسباتی را در یک فضای کوچک بسته بندی می‌کنند. مدل‌های این سری عبارتند از: DL120 G6، NEW DL120 G7، DL160 G6، DL165 G7، DL180 G6، DL320 G6، DL370 G6، DL360 G7، DL380 G7، NEW DL385 G7، DL580 G580 G570L، DL580 G570L و DL (سرورهای چند نود DL2000).

مدل های DL موجود براساس نسل

3-Scalable Line(SL)

سرورهای مدل SL مبتنی بر رک می باشند. این مدل ها بیشتر در مراکز داده و محیط هایی که حداکثر توان محاسباتی مورد نظر است استفاده می شوند.

سرور HP ProLiant 8th GEN SL با معماری HP ProActive Insight سطوح حتی بیشتری از پیکربندی را برای کارایی بالا و استقرار مقیاس‌پذیر ارائه می‌دهد تا به کاهش هزینه کل کمک کند. حداکثر چهار گره ProLiant SL250s Gen8، در قالب ماژولار 4U، در سیستم مقیاس پذیر HP s6500 قرار می‌گیرند. علاوه بر این، هر گره می‌تواند تا سه پردازنده گرافیکی یا چهار‌هارد دیسک 2.5 اینچی اضافی را پشتیبانی کند. سرور ProLiant SL250s Gen8 افزایش 25 درصدی در پهنای باند حافظه را برای بهبود عملکرد برای برنامه‌های خاص ارائه می‌دهد. ProLiant SL250s با تحقق وعده اتوماسیون چرخه عمر سرور، دارای سیستم انحصاری HP Active Health است که نظارت مستمر، فعال و پیشگیرانه را برای بیش از 1600 پارامتر سیستم با تاثیر صفر بر عملکرد برنامه ارائه می‌دهد.

4- Blade Line(BL)

سرورهای مدل BL مبتنی بر محفظه هستند. آنها به طور ویژه برای استفاده در یک محفظه تیغه ساخته شده اند و بدون آن قابل استفاده نیستند. هدف سیستم های تیغه حداکثر چگالی و مدیریت در فضای رک محدود است.دو مدل از محفظه های تیغه ای وجود دارد: محفظه HPE BladeSystem c3000 Enclosure   که 8 جایگاه برای تیغه ها تعبیه شده است و مدل HPE BladeSystem c7000 Enclosure  که 16 جایگاه برای تیغه های آن تعبیه گردیده است.یکی از مزیت‌های محفظه‌های HP/HPE Blade در مقایسه با رقبا (مانند سیستم‌های IBM Blade)  این است که محفظه‌های نسل قدیمی‌تر فقط با ارتقای سیستم عامل OA در محفظه (Onboard Administrator)  می‌توانند سرورهای نسل جدید BL را در خود جای دهند. با این حال، پیشرفت‌ها در صفحه پشتی محفظه در محفظه‌های نسل جدید، قابلیت‌ ارسال ورودی/خروجی سریع‌تری (مانند سوئیچ آداپتورها با نرخ نهایی اترنت 10 گیگابیت بر ثانیه ) را فعال کرده است. طراحی فیزیکی محفظه ها نسبت به نسخه های اول تغییر نکرده است ( در این نسل به غیر از صفحه نمایش LCD بزرگتر در جلو نسبت به محفظه های نسل اول، و پوشش های پلاستیکی جدید  برند HPE در محفظه های نسل سوم تغییری نکرده است).

BL بخشی از HP BladeSystem هستند. کریستا ساترویت، مدیر گروه، سرورهای HP BladeSystem، توضیح داده که این سرورها برای مراکز داده و استفاده با حافظه خارجی مناسب هستند. برای مثال، سری BL200 برای مشتریان کوچک و همچنین HPC طراحی شده است که از برنامه‌های کاربردی خوشه محاسباتی و سیستم عامل‌ها پشتیبانی می‌کند. مدل‌ها ی این نوع سرور عبارتند از: BL280c G6، NEW BL2x220c G7، NEW BL460c G7، NEW BL465c G7، NEW BL490c G7، NEW BL620c G7، NEW BL680c G7 و NEW BL685c G7.

5- ProLiant Micro Server

سری محصولات HPE ProLiant Micro Server سرورهای سطح مبتدی، کم مصرف، جمع و جور و مقرون به صرفه هستند که برای مشاغل کوچک، اداری خانگی یا محاسبات جزئی طراحی شده اند. اجزای این سرورها  قابل ارتقا و دسترسی کاربران به هارد دیسک آن آسان می باشد . در این سرورها در هنگام خرید گزینه ای  با نام ClearOS نصب شده وجود دارد تا کاربران بتوانند برنامه ها را از طریق یک رابط کاربری گرافیکی وب به آسانی و با حداقل تلاش فعال کنند.

چقدر این مطلب رو دوست داشتید؟

Average rating 0 / 5. Vote count: 0